Over
Molenaar

Algemene Voorwaarden van Molenaar Badkamers B.V. te Nunspeet – CBW erkend

Algemene Voorwaarden 2025 Molenaar Badkamers B.V. te Nunspeet.

 

ARTIKEL 1 – DEFINITIES

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

-          Ondernemer: Molenaar Badkamers B.V., voorheen Molenaar Montage B.V., ingeschreven in het handelsregister onder nummer 52946320. Hieronder wordt ook begrepen het personeel van Molenaar dat de werkzaamheden uitvoert.

-          Aflevering: de feitelijke aanbieding van de gekochte producten aan de afnemer;

-          Afnemer: De koper en tevens opdrachtgever, die met Ondernemer een overeenkomst aangaat of wil aangaan.

-          Werkzaamheden: Het totaal van de tussen Afnemer en Ondernemer overeengekomen werkzaamheden en daarbij door de Ondernemer of aan Ondernemer gerelateerde toeleveranciers geleverde Producten of materialen.

-          Oplevering: het gebruiksklaar, zoals afgesproken, ter beschikking stellen van de producten en/of het werk;

-          Overeenkomst op Afstand: de overeenkomst met een consument waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand, zoals bedoeld in artikel 6:230g lid 1e BW (bijv. webwinkel of postorder);

-          Buiten de Verkoopruimte Gesloten Overeenkomst: een overeenkomst die met een consument gesloten wordt anders dan in de verkoopruimte van de ondernemer, zoals bedoeld in artikel 6:230g lid 1f BW (bijv. bij consumenten thuis, op sommige beurzen of op straat);

-          SG CBW: Stichting Garantieregelingen CBW, die belast is met de uitvoering en handhaving van de consumentenregelingen als opgenomen in Bijlage I;

-          Aanbetaling: de door Afnemer verrichte betaling per pin bij de inmeter, of als anders afgesproken binnen 14 dagen per factuur na inmeten van de badkamer, van een deel van de overeengekomen prijs;

-          Vooruitbetaling: een betaling van (een deel van) de koopsom vóór levering bij de Afnemer;

-          Product: door Ondernemer geleverde roerende zaak, ook wanneer deze door natrekking onderdeel is geworden van de onroerende zaak;

-          Geschillenbeslechter: de onafhankelijke instantie aan wie de SG CBW de behandeling van geschillen heeft uitbesteed.

 

ARTIKEL 2 – OFFERTES

2.1.           Het aanbod voor de verkoop van Producten en bijbehorende uit te voeren Werkzaamheden wordt schriftelijk of elektronisch gedaan in de vorm van een offerte, tenzij spoedeisende omstandigheden dit onmogelijk maken. De Afnemer moet daarbij de Ondernemer informeren over feiten en/of omstandigheden die de uitvoering van de overeenkomst kunnen beïnvloeden, voor zover van belang bij het maken van de offerte.

2.2.          Een offerte is tot 14 dagen na offertedatum geldig, tenzij deze in deze periode door Ondernemer wordt ingetrokken.

2.3.          Het aanbod omvat een omschrijving van de te verrichten Werkzaamheden en de te leveren Producten die voldoende gedetailleerd is om een correcte beoordeling van het aanbod mogelijk te maken.

2.4.          Het aanbod vermeldt een streeftermijn van oplevering van de Werkzaamheden.

2.5.          Het aanbod geeft inzicht in de prijs van de producten/materialen die in het geval van uit te voeren werkzaamheden zal worden gehanteerd. Partijen komen een vast bedrag overeen waarvoor de werkzaamheden zullen worden verricht, behoudens hetgeen vermeld onder 3.5 en in artikel 4.1 e.v.. De Werkzaamheden die niet genoemd zijn in de offerte vallen niet onder de afgesproken prijs. Als de Afnemer deze wel verlangt, kan dit prijsverhogend werken. Zie in dit kader ook art. 3.5.

2.6.          De instaphoogte die op de offerte wordt vermeld, is een streef instaphoogte, hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. De Ondernemer streeft ernaar de douchebak binnen de gestelde hoogte te plaatsen. Door omstandigheden kan het echter voorkomen dat deze hoogte niet haalbaar is.

2.7.          Het aanbod vermeldt de betalingswijze.

2.8.          Het aanbod gaat vergezeld van een exemplaar van deze Algemene Voorwaarden.

 

ARTIKEL 3 – OVEREENKOMST EN PRIJSWIJZIGINGEN

3.1.          De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod van de Ondernemer door de Afnemer, bij voorkeur schriftelijk of elektronisch.

3.2.          Voor prijsverhogingen, opgetreden na het sluiten van de overeenkomst maar voor Aflevering, geldt:

a.       Prijsverhogingen door BTW-verhogingen en andere wettelijke maatregelen kunnen altijd worden doorberekend;

b.       Andere prijsverhogingen binnen 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst mogen niet worden doorberekend;

c.       Andere prijsverhogingen na 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst mogen alleen worden doorberekend indien de aanleiding voor de prijsverhoging gelegen is in een niet aan de Ondernemer toe te rekenen omstandigheid en Partijen afspraken maken over de prijsverhoging. Komen partijen niet tot sluitende afspraken over de prijsverhoging dan is iedere partij bevoegd de overeenkomst te ontbinden.  

3.3           Prijsverlaging na het sluiten van de overeenkomst door bijvoorbeeld opruimingen, opheffingsuitverkopen, showroommodellen, kortingen, acties, aanbiedingen en dergelijke hebben geen invloed op de al overeengekomen prijs.

3.4           Ondernemer mag bij het aangaan van een overeenkomst met een Afnemer een aanbetaling vragen (zie ook artikel 11.1).

3.5            Meer- of minderwerk ten opzichte van hetgeen overeengekomen in de overeenkomst voor een totaal bedrag hoger dan 10% van de prijs (incl. BTW) van de Werkzaamheden wordt behoudens in spoedeisende omstandigheden vooraf schriftelijk of elektronisch overeengekomen. Kosten die ontstaan doordat de Afnemer in gebreke is gebleven om de uitvoering of voortgang van het werk mogelijk te maken, komen voor rekening van de Afnemer. Meerwerk en/of minderwerk zal naar billijkheid worden verrekend. Onder meerwerk wordt o.a. verstaan: alle Werkzaamheden en leveranties die niet in de overeenkomst zijn begrepen en die door de Afnemer worden verlangd en daarnaast alle Werkzaamheden en leveranties die  noodzakelijk zijn voor het realiseren van het overeengekomen werk en een gevolg zijn van onvoorzienbare omstandigheden. Onder minderwerk wordt verstaan: het deel van de overeenkomst dat met instemming van beide partijen niet wordt uitgevoerd. Niet te bevloeren vlakken, bijv. kolommen en insprongen en snijverlies, zijn geen minderwerk. Op verzoek van de Afnemer laat de Ondernemer restanten bij de Afnemer achter.

 

ARTIKEL 4 – LEVERINGSVOORWAARDEN LOCATIE

4.1.          Bij opname op locatie wordt gekeken of de locatie en wensen aan de voorwaarden van het Molenaar concept voldoen. Een inschatting de duur van de opdracht, kan pas worden gemaakt nadat Ondernemer de geplaatste order en de hiervoor daadwerkelijk benodigde uren berekend heeft na onderzoek van de inmeter.

4.2.          Bij opname op locatie worden er geen sloop- en breekwerkzaamheden verricht. Tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden kunnen zich omstandigheden voordoen die voor de Ondernemer niet te voorzien waren. Dergelijke omstandigheden kunnen er in resulteren dat de installatie meer tijd in beslag neemt dan was voorzien. Doet dit zich voor, dan levert dit geen recht tot ontbinding van de overeenkomst op en kan de Ondernemer ook niet op enige andere wijze worden aangesproken voor compensatie of vergoeding van schade.

4.3.          Er dient gratis parkeerruimte bij het huis te zijn voor minimaal 1 bedrijfswagen. De Ondernemer behoud zich het recht voor om kosten ten behoeve van parkeren achteraf door te belasten. Bij een (op)levering op de Waddeneilanden zal er tevens een toeslag worden doorberekend voor de veerboot en de benodigde overnachtingen. Bij een plaatsing op een 2e verdieping of hoger, of een locatie met afstand van een parkeergelegenheid, behoud Molenaar het recht om een toeslag door te rekenen.

4.4.          Mochten de omstandigheden niet voldoende en/of geschikt zijn om de werkzaamheden naar behoren uit te voeren, (bijvoorbeeld bij te veel vocht, ondeugdelijk bestaand (installatie)werk, achterstallig onderhoud, asbest of een onvoldoende hygiënisch en veilige werkplek), zijn de bijkomende kosten om dit op te lossen voor de Afnemer (zie ook artikel 3.5), dan wel is de Ondernemer bevoegd de opdracht te weigeren of de overeenkomst tussentijds te beëindigen indien de Afnemer niet bereid is de bijkomende kosten onvoorwaardelijk te voldoen.

4.5.          Bij opname op locatie, zal in overleg met de afnemer, inspecties worden uitgevoerd in de badkamer ten behoeve van een gedegen voorbereiding op de plaatsing van de badkamer. Hierbij kunnen kleine beschadigingen ontstaan, zoals een boorgat t.b.v. het kijken onder de huidige opstelling.

4.6.          Wanden dienen bouwkundig in orde te zijn (stevig, vlak en vast). Alle leidingen en afvoeren dienen in de ruimte aanwezig te zijn.

 

ARTIKEL 5 - VERPLICHTINGEN VAN ONDERNEMER

5.1.          Ondernemer is verplicht de Afnemer te wijzen op:

a.       onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden, waaronder het werken op een ondeugdelijke ondergrond.

b.       onjuistheden in de door de Afnemer verlangde constructies en werkwijzen; gebreken aan de (on)roerende zaak waar de werkzaamheden worden verricht, voor zover deze gebreken eenvoudig zijn vast te stellen.

c.       Gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die door de Afnemer ter beschikking zijn gesteld, voor zover deze gebreken eenvoudig zijn vast te stellen.

5.2.          Ondernemer vrijwaart de Afnemer tegen aanspraken van derden tot vergoeding van schade, voor zover deze schade door de uitvoering van het werk is toegebracht en te wijten is aan nalatigheid, onvoorzichtigheid of verkeerde handelingen van Ondernemer zelf dan wel zijn ondergeschikten of andere door hem bij de uitvoering van het werk ingeschakelde hulppersonen.

5.3.          Ondernemer verbindt zich ertoe om al het afval dat voortkomt uit haar werkzaamheden op een verantwoorde en milieuvriendelijke wijze te scheiden en te verwerken. Conform de richtlijnen van het Landelijk Afvalbeheer Plan (LAP3) wordt het afval zorgvuldig gescheiden in de eigen milieustraat van Ondernemer. Om de kosten te dekken die gepaard gaan met deze duurzame afvalverwerking, wordt er per badkamer een vaste bijdrage in rekening gebracht, zoals te zien is op de offerte

 

ARTIKEL 6 - VERPLICHTINGEN VAN DE AFNEMER

6.1.          De Afnemer stelt Ondernemer in de gelegenheid het werk te verrichten.

6.2.          De Afnemer zorgt er voor dat Ondernemer tijdig kan beschikken over de voor het werk benodigde goedkeuringen (zoals vergunningen e.d.) en de, voor het werk te verschaffen, gegevens.

6.3.          De Afnemer verschaft de hem ter beschikking staande aansluitingsmogelijkheden ten behoeve van de voor het werk benodigde energie en water. De kosten van elektriciteit, gas en water komen voor rekening van de afnemer.

6.4.          De Afnemer dient er voor te zorgen dat door derden uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen die niet tot het werk van Ondernemer behoren zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van het werk daarvan geen vertraging ondervindt. Indien niettemin vertraging ontstaat, dient de Afnemer Ondernemer daarvan tijdig in kennis te stellen.

6.5.          Indien de aanvang of de voortgang van het werk wordt vertraagd door omstandigheden, als bedoeld in het voorgaande lid, dient de Afnemer de daarmee verband houdende schade en kosten aan Ondernemer te vergoeden.

6.6.          De Afnemer draagt het risico voor schade veroorzaakt door:

a.       onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden.

b.       onjuistheden in de door de Afnemer verlangde constructies en werkwijzen.

c.       gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht.

d.       gebreken in materialen of hulpmiddelen die door de Afnemer ter beschikking zijn gesteld. Dit doet niet af aan de plicht van Ondernemer om de Afnemer te waarschuwen op grond van artikel 5.1.

6.7.          De Afnemer zorgt ervoor dat de plaats van aflevering goed bereikbaar en tijdig beschikbaar is en dat al het mogelijke wordt gedaan om een vlotte op-/aflevering mogelijk te maken.

6.8.          De Afnemer die tegen het uitdrukkelijke advies van de Ondernemer toch wil dat de Ondernemer bepaalde werkzaamheden verricht, is zelf aansprakelijk voor de hierdoor ontstane schade.

6.9.          De Afnemer kan de Ondernemer niet verplichten tot het verrichten van werkzaamheden die in strijd zijn met Arbo-voorschriften.

 

ARTIKEL 7 – OVERMACHT

7.1           Wordt de uitvoering van het werk voor één der partijen tijdelijk onmogelijk door een oorzaak die hem niet in redelijkheid kan worden toegerekend, dan is de wederpartij voor die periode van zijn verplichtingen ontheven.

7.2           Wordt de uitvoering van het werk voor één der partijen blijvend onmogelijk door een oorzaak die hem niet in redelijkheid kan worden toegerekend, dan is de wederpartij gerechtigd de uitvoering van het werk te (doen) beëindigen tegen vergoeding aan de andere partij van de in redelijkheid gemaakte kosten. Wanneer de afnemer de initiërende partij is, zal dit verlopen via het reguliere annuleringproces. Zie ook artikel 12.

7.3           In geval van onvoorziene omstandigheden, zoals bijvoorbeeld een pandemie of oorlog, zullen partijen in onderling overleg treden.

 

ARTIKEL 8 – OPSLAG VAN PRODUCTEN

8.1           Als de Producten op de afgesproken leverdatum worden aangeboden maar niet worden aangenomen, behalve als de Producten ondeugdelijk zijn, zal de Ondernemer binnen een redelijke termijn een tweede levering doen. De Ondernemer mag na de eerste levering opslagkosten en verdere aantoonbare schade en redelijke kosten in rekening brengen.

8.2           Als ook de tweede levering niet wordt aanvaard, mag de Ondernemer:

a.       nakoming van de overeenkomst vorderen en opslagkosten en verdere aantoonbare schade en redelijke kosten rekenen of;

b.       de overeenkomst als geannuleerd beschouwen volgens de regeling in artikel 12.1 e.v. Naast annuleringskosten mag de Ondernemer ook de opslagkosten rekenen.

8.3    Als alle bestelde producten bij de ondernemer zijn geleverd, zal de Ondernemer de Producten maximaal 3 maanden in opslag houden, onder berekening van redelijke interne of externe opslagkosten. Hierbij houdt de Ondernemer rekening met de verkoopwaarden van de Producten en de duur van de opslagperiode, tenzij hierover andere afspraken gemaakt zijn. Neemt de Afnemer na verloop van 3 maanden nog steeds niet af, dan wordt de overeenkomst als geannuleerd beschouwd en mag de Ondernemer, naast de in artikel 12.1 e.v. genoemde annuleringsvergoeding, in redelijkheid gemaakte opslagkosten rekenen. De Ondernemer mag deze vergoedingen en kosten verrekenen met reeds door de Afnemer betaalde bedragen. Het saldo dat resteert na verrekening wordt aan de Afnemer gerestitueerd of in geval van een tekort van de Afnemer gevorderd.  

8.4           Het risico van brand en beschadiging tijdens opslag wordt door de Ondernemer in geval van een Consumentenkoop voor zijn rekening door verzekering gedekt.
 

ARTIKEL 9 - VERVOER EN BESCHADIGING BIJ AFLEVERING

9.1           Het vervoer van de Producten is bij de prijs inbegrepen, behalve bij meeneemartikelen of als er iets anders is afgesproken. De Ondernemer draagt het risico van beschadiging en verlies bij vervoer.

9.2           Als bij oplevering beschadigingen worden vastgesteld, dan moet de Afnemer dit op het opleverbewijs vermelden. Als er bij oplevering geen gelegenheid is om eventuele beschadigingen te constateren, dan noteert de Afnemer dat op het opleverbewijs. Wordt hieraan niet voldaan, dan geldt als uitgangspunt dat de beschadigingen in de risicosfeer van de Afnemer gelegen zijn.

9.3           Beschadigingen die niet op het opleverbewijs zijn vermeld of beschadigingen die zijn ontdekt na oplevering in geval het opleverbewijs vermeldt dat niet op beschadigingen gecontroleerd kon worden dienen binnen 5 werkdagen na oplevering bij de Ondernemer te worden gemeld. Wordt hieraan niet voldaan, dan geldt behoudens tegenbewijs als uitgangspunt dat de beschadigingen in de risicosfeer van de Afnemer gelegen zijn.

 

ARTIKEL 10 – OPLEVERING EN DE OPLEVERINGSTERMIJN

10.1        Bij het sluiten van de overeenkomst wordt een termijn van levering van de Producten voor uitvoering van de Werkzaamheden overeengekomen.

10.2        Bij overschrijding van de opleveringstermijn dan wel het afgesproken tijdstip of tijdvak, wordt Ondernemer een nadere termijn gegund om alsnog op te leveren en de Werkzaamheden te verrichten. Deze nadere termijn is gelijk aan de oorspronkelijk afgesproken levertijd, tenzij deze nadere termijn in redelijkheid niet is na te komen. Indien Ondernemer niet in staat is om na verlenging van de opleverdatum alsnog te leveren is het de Afnemer niet toegestaan om de overeenkomst te ontbinden. Wel is de Ondernemer dan verplicht de hierdoor aantoonbaar geleden schade te vergoeden, tenzij de overschrijding van de nadere termijn hem niet kan worden toegerekend, bijvoorbeeld door leveringsproblemen van een leverancier.

10.3        Het werk is opgeleverd wanneer Ondernemer aan de Afnemer heeft meegedeeld dat het werk voltooid is en deze het werk heeft aanvaard. Ondernemer zal na plaatsing samen met de Afnemer de opgeleverde Werkzaamheden bekijken waarna Afnemer voor akkoord zal tekenen.

10.4        Het werk wordt eveneens als opgeleverd beschouwd wanneer:

a.     Ondernemer heeft medegedeeld dat het werk voor levering gereed is en Afnemer niet binnen 8 dagen daarna schriftelijk laat weten of hij het al dan niet aanvaardt;

b.     Afnemer het object waaraan het werk verricht is weer in gebruik neemt;

10.5        Als bij oplevering van het werk beschadigingen worden geconstateerd, dient de Afnemer op het opleveringsdocument een aantekening van de beschadiging te maken of binnen twee werkdagen hiervan schriftelijk melding te maken via email naar badkamers@molenaar.nl of per post naar Molenaar B.V., Draaiing 4, 8072 TC Nunspeet, bij gebreke waarvan de afnemer geacht wordt het opgeleverde werk zonder schade te hebben ontvangen.

10.6        De wand- en floorpanels van de ondernemer worden zorgvuldig en voegloos gemonteerd, er kunnen echter wel naden zichtbaar zijn na montage.

 

ARTIKEL 11 – BETALING

11.1        De aanbetalingsfactuur wordt 14 dagen na het akkoord geven op de overeenkomst verstuurd naar de klant. De factuur heeft een betalingstermijn van 7 dagen.

11.2        De tweede termijnfactuur van 55% van het totaalbedrag wordt 14 dagen vóór de geplande plaatsingsdatum aan de klant verstrekt. De factuur heeft een betalingstermijn van 7 dagen. Als de factuur van 55% niet binnen de termijn voldaan wordt heeft Molenaar het recht de plaatsingsdatum te verplaatsen tot de klant de betaling heeft voldaan.

11.3        De resterende 30% van het totaalbedrag wordt voldaan bij oplevering, bij voorkeur via pinbetaling aan onze monteur. Indien pinnen op dat moment niet mogelijk blijkt, wordt direct na oplevering een factuur verstuurd met een betalingstermijn van 5 dagen.

11.4        Het bedrag dat na voldoening van de betalingen als omschreven in artikel 11.1 en 11.2 nog resteert wordt primair door middel van pinbetaling op de dag van Oplevering betaald, tenzij anders is overeengekomen. Contante betalingen boven de EUR 3.000 worden niet door Ondernemer geaccepteerd. Dit geldt ook voor biljetten van EUR 200 en EUR 500.

11.5        Indien Ondernemer een levering ter uitvoering van een overeenkomst in gedeelten uitvoert, is zij gerechtigd om bij elke deellevering betaling van het geleverde te vorderen. Voor elke deellevering ontvangt de Afnemer een factuur en dient te worden betaald op de hierboven omschreven wijze.

11.6        Betaling van een factuur of deelfactuur vindt plaats uiterlijk 14 dagen na de factuurdatum en indien van toepassing uiterlijk op het moment van aflevering of Oplevering, tenzij anders afgesproken. Afnemer is niet bevoegd tot opschorting van betaling indien sprake is van een klacht met betrekking tot het door de Afnemer geleverde Product en/of gerealiseerde werk indien de klacht gekwalificeerd moet worden als een klein gebrek. Als klein gebrek hebben onder andere te gelden; lichte beschadigingen in de afwerking, kleine krassen of onvolkomenheden, puntfouten, oppervlakkige beschadigingen, esthetische onvolkomenheden die eigen zijn aan de aard van het product, krimpscheuren, het ontbreken van deksels, doppen en/of strippen die dienen ter afwerking. Iedere opschorting door de Afnemer dient in verhouding te staan tot de geuite klacht.  

11.7        Als de Afnemer niet tijdig betaalt, is de Ondernemer gerechtigd zijn werkzaamheden op te schorten. De Ondernemer zendt na het verstrijken van de betalingstermijn een betalingsherinnering waarin hij Afnemer op zijn/haar verzuim wijst. De Ondernemer geeft hem/haar de kans alsnog binnen 14 dagen na ontvangst van de betalingsherinnering te betalen en wijst op de gevolgen als hij/zij dat niet doet. Na deze nadere termijn mag de Ondernemer zonder nadere ingebrekestelling het verschuldigde invorderen. De daaraan verbonden (incasso)kosten zijn voor rekening van de Afnemer. Voor berekening van deze kosten zal Ondernemer aansluiting zoeken bij de Staffel Buitengerechtelijke Incassokosten.

11.8        Afnemer is bij niet tijdige betaling wettelijke rente verschuldigd, ingaande op het moment van het intreden van het verzuim.

11.9        Ondernemer blijft eigenaar van alle geleverde Producten, zolang Afnemer niet aan zijn volledige betalingsverplichting heeft voldaan. Dit geldt ook voor het geval de Producten al zijn geplaatst dan wel nagetrokken. Ondernemer is gerechtigd om bij niet voldoening van het factuurbedrag de Producten weer te verwijderen. De kosten die hiermee gemoeid gaan komen voor rekening van Afnemer. De afnemer is verplicht de Producten zorgvuldig te behandelen. Hij mag de Producten niet aan derden afstaan of in onderpand geven, belenen, of (laten) verwijderen uit de ruimte waar ze geleverd zijn, totdat het verschuldigde bedrag is betaald.

11.10      Bij een tussentijdse gedeeltelijke oplevering van de totale bestelling, zal facturatie plaatsvinden van het gerealiseerde gedeelte van de oplevering. 

 

ARTIKEL 12 – ANNULERING

12.1        Als de Afnemer de overeenkomst annuleert, is hij een schadevergoeding verschuldigd. De schade van een ondernemer bij annulering bestaat uit de brutowinstmarge (vaste en variabele kosten, winstopslag), verminderd met niet gemaakte variabele kosten. In de praktijk blijkt de schade van ondernemers meer dan 30% van de koopsom te zijn als er nog niet geleverd is en (aanzienlijk) hoger als er al onherroepelijk is ingekocht. Maatwerk Producten die reeds besteld zijn en niet afbesteld kunnen worden door Ondernemer bij zijn leveranciers zullen voor 100% in rekening gebracht worden bij de Afnemer.

12.2        De Ondernemer zal annuleringskosten volgens de CBW voorwaarden in rekening brengen.

12.3        Een annulering geschiedt bij voorkeur schriftelijk. Bij een mondelinge annulering bevestigt de Ondernemer dit schriftelijk.

12.4        Annuleren is niet mogelijk:

a.     bij de aankoop van een showroom- of B-keuzemodel, tenzij anders is afgesproken;

b.     voor het deel van de overeenkomst dat al is uitgevoerd en/of geleverd.

12.5        De Afnemer hoeft bij een buiten de verkoopruimte of op afstand gesloten overeenkomst geen annuleringskosten te betalen bij gebruik van het herroepingsrecht zoals in de wet voor deze verkoopmethodes is vastgelegd (zie ook artikel 16.1 e.v.).

 

ARTIKEL 13 – GARANTIE

13.1        De Ondernemer geeft 2 jaar volledige garantie op de geleverde Producten, boven op de wettelijke verplichtingen. De 2-jarige garantie geldt niet voor gebreken die verband houden met niet met de bestemming corresponderend gebruik door Afnemer. De garantie is niet overdraagbaar.

13.2        Als de fabrikant van de Producten een verdergaande garantie geeft aan de Ondernemer, geldt deze garantie ook voor de Afnemer.

13.3        De garantie vervalt in geval van oneigenlijk en abnormaal gebruik door Afnemer en alle overige omstandigheden die buiten de invloedsfeer van Ondernemer vallen, zoals een vochtprobleem in de badkamer als gevolg waarvan kitranden verkleuren en uiteindelijk loslaten.

13.4        Afnemer moet conform de wet zijn schade zo veel mogelijk voorkomen of beperken. Deze verplichting geldt ook voor door Afnemer in te schakelen derden, mochten deze derden werkzaamheden verrichten aan de Producten van Ondernemer. Indien de schade door toedoen van een derden wordt vergroot, komt dit voor rekening en risico van Afnemer.

13.5        De Afnemer moet zich als een goed Afnemer gedragen. Daaronder wordt bijv. verstaan dat het Product goed en afdoende wordt onderhouden en behandeld.

13.6        Afwijkingen in kleur, slijtvastheid, structuur, etc. kunnen het recht op garantie en/of schadevergoeding beperken of uitsluiten. Dit is het geval als de afwijkingen uit vaktechnisch oogpunt aanvaardbaar zijn volgens geldende, gebruikelijke normen of handelsgebruik.

13.7        De garantie is niet van toepassing indien een of meer gebreken en/of schade ontstaat aan een door Ondernemer geleverd Product of door Ondernemer verricht werk door: onjuist onderhoud, onjuist gebruik, moedwillige nalatigheid, brand, bliksem, overstromingen, natuurrampen en ontploffingen, vandalisme of elke vreemde oorzaak, milieuverontreiniging, agressieve atmosfeer, schadelijke gassen, dampen en/of chemicaliën, ongebruikelijk (hoge of lage) temperaturen, gebrekkige water, elektriciteits- of gasleiding c.q. door dergelijke leidingen waarvan Ondernemer niet voor het uitvoeren van werkzaamheden over de aanwezigheid daarvan schriftelijk is geïnformeerd, gebreken van bouwkundige aard, zoals werking van de constructie en/of verlies van samenhang van de ondergrond en muren of door toedoen van een derde partij waarmee Ondernemer geen contractuele relatie onderhoudt.

13.8        De garantie is eveneens niet van toepassing op gebreken of ongeschiktheid van zaken afkomstig van de Afnemer, daaronder begrepen de grond waarop hij een werk laat uitvoeren en het bestaande installatiewerk.

 

ARTIKEL 14 – AANSPRAKELIJKHEID

14.1      Behoudens de verplichting tot nakoming en garantie zoals opgenomen in artikel 13.1 e.v. is Ondernemer  op geen enkele wijze aansprakelijk voor (gevolg)schade, veroorzaakt door het gebruik van de door Ondernemer en/ of haar leveranciers geleverde Producten of door Ondernemer in opdracht van de Afnemer uitgevoerde werkzaamheden, behoudens in het geval van opzet of grove schuld.

14.2      Ondernemer is niet aansprakelijk voor enige schade, hoe ook genaamd en door welke oorzaak ook ontstaan, anders dan ten gevolge van eigen opzet of grove schuld, door de Afnemer te bewijzen en dan nog slechts tot een maximum van het bedrag van de door Ondernemer te verrichten werkzaamheden of leveringen, of een evenredig deel daarvan. In geval Ondernemer voor de betreffende schade is verzekerd, is haar aansprakelijkheid steeds beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de verzekeraar ook daadwerkelijk wordt uitgekeerd volgens de betreffende verzekering.

14.3      Iedere aansprakelijkheid van Molenaar is uitgesloten in geval van:

a.    In het pand van de Afnemer reeds aanwezige verontreinigingen, asbest, chemicaliën of (verborgen) gebreken;

b.    Onjuiste bouwtechnische constructie aangebracht door derden;

c.    oneffenheden en scheuren in vloeren, wanden en plafonds en daarvoor gebruikte materialen;

d.    Op verzoek van de Afnemer tegen het advies van Ondernemer uitgevoerde werkzaamheden;

e.    Voor in het pand waarin Ondernemer werkzaamheden verricht reeds aanwezige installatietechniek, zoals leidingen (waaronder; afvoer, gas, water, verwarming, data, telecom en elektriciteit);

f.     Onvoldoende kwaliteit en staat van het reeds in de woning aanwezige leidingwerk;

g.    Onvoldoende kwaliteit en staat van de muren, plafonds, vloeren en bodem van de ruimte waarin en waaraan Ondernemer ter uitvoering van de met Afnemer gesloten overeenkomst werkzaamheden verricht;

h.    schade door oorzaken die hij niet kende of zou moeten kennen, dan wel eigen zijn aan de gebruikte materialen en/of producten, waaronder:

                                      i.    het ontstaan van krimpnaden en/of haarscheurtjes als gevolg van het geleidelijk verlies aan bouwvocht na nieuwbouw of verbouw;

                                     ii.    het ontstaan van verkleuringen, krimpnaden en/of haarscheurtjes door de directe inwerking van warmtebronnen zoals zon, CV-leidingen en haarden;

                                    iii.    een te hoog of te laag luchtvochtigheidspercentage in de betreffende ruimte en omliggende ruimten of een extreme verandering daarin;

                                    iv.    een onjuiste samenstelling van de tussen- en/of ondervloer, indien en voor zover deze niet door de ondernemer is aangebracht of een onvoldoende vlakke ondervloer, als deze niet door de ondernemer is aangebracht.

                                     v.    het niet-blijvend droog zijn van de vloer.

 

ARTIKEL 15 – KLACHTEN OVER GEBREKEN EN SCHADE

15.1         Klachten over de uitvoering van de overeenkomst of door Ondernemer veroorzaakte schade moeten volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de Ondernemer. Dit moet zo snel mogelijk, bij voorkeur schriftelijk en in ieder geval tijdig gebeuren.

15.2         Als bij (op)levering geen gelegenheid bestaat om gebreken aan het geleverde te constateren en/of te melden, dan moet de Afnemer klachten daarover zo spoedig mogelijk na ontdekking, maar uiterlijk binnen 14 dagen, schriftelijk melden. Als binnen 14 dagen na (op)levering waarbij geen gelegenheid bestond om gebreken aan het geleverde te constateren en/of te melden geen melding door Ondernemer is ontvangen, dan wordt aangenomen dat er geen schade door Ondernemer is veroorzaakt.

15.3         Bij schade stelt de Afnemer de Ondernemer, voor iedere betrokkenheid van een derde, in de gelegenheid om door of namens hem de schade te inspecteren en te taxeren. Ook verleent de Afnemer medewerking aan reparatie door of namens de Ondernemer. Heeft een derde aanpassingen of (herstel)werkzaamheden verricht alvorens de Ondernemer overeenkomstig dit artikel in de gelegenheid is gesteld om de schade te inspecteren en te herstellen, dan vervalt ieder recht van de Afnemer om de Ondernemer voor de schade aan te spreken.

15.4         Gebreken die pas na levering in het gebruik ontstaan wordt zo spoedig mogelijk na ontstaan -uiterlijk binnen 14 dagen na ontdekking of nadat deze ontdekt hadden kunnen worden – kenbaar gemaakt, bij voorkeur schriftelijk.

15.5         Niet tijdig kenbaar maken van klachten heeft tot gevolg dat de rechten van de Afnemer om de Ondernemer aan te spreken vervallen.

 

ARTIKEL 16 – VERKOOP BUITENRUIMTE

16.1               Indien Ondernemer producten aan de Afnemer verkoopt buiten de verkoopruimte van Ondernemer, dan is er sprake van een verkoop buiten verkoopruimte, ook wel colportage genoemd. Op alle verkopen buiten verkoopruimte door Ondernemer is dit artikel onverkort van toepassing

16.2               De Afnemer is bij alle verkopen buiten verkoopruimte gerechtigd tot een bedenktijd van 14 dagen na ondertekening van de overeenkomst. Indien de Afnemer gebruikt wenst te maken van deze bedenktijd dient zij Ondernemer hier zo spoedig mogelijk van op de hoogte te brengen middels het door Ondernemer verstrekte formulier voor ontbinding van de overeenkomst. Dit formulier dient derhalve binnen 14 dagen na aflevering van het Product, door Ondernemer te zijn ontvangen.

16.3               Voor de volgende Producten geldt het herroepingsrecht van artikel 16.2 niet:

a.     de uitvoering van de plaatsing van Producten is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de Afnemer, waarbij de Afnemer heeft verklaard dat hij afstand doet van zijn herroepingsrecht en de Ondernemer de Afnemer een bevestiging van de opdracht heeft verstrekt;

b.     Maatwerk Producten, die niet geprefabriceerd zijn en die worden gemaakt op basis van een individuele keuze of beslissing van de Afnemer, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;

c.     Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;

d.     Verzegelde Producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken.

16.4               Alle kosten voor het retourneren van de Producten dienen te worden gedragen door Afnemer.

16.5               Zo snel mogelijk, maar binnen 7 dagen vanaf de dag van de herroeping, zendt de Afnemer het Product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de Ondernemer. Dit hoeft niet als de Ondernemer heeft aangeboden het Product zelf af te halen.

16.6               De Ondernemer vergoedt alle betalingen van de Afnemer, met uitzondering van de retourkosten, uiterlijk binnen 14 dagen na de dag van de herroeping. Hij mag wachten met terugbetalen tot hij het Product heeft ontvangen, behalve als de Ondernemer het 
Product zelf afhaalt.  Als de Afnemer kan aantonen dat het Product is teruggezonden maar het komt niet aan bij de Ondernemer, dan zal de Afnemer het door hem ingeschakelde vervoerbedrijf verzoeken een onderzoek te doen naar de vermissing van het Product. Terugzending komt voor risico van Afnemer.

 

ARTIKEL 17 – AANBETALINGSREGELING CBW

De Ondernemer is CBW-erkend, hetgeen de Afnemer bescherming, zekerheden en garanties biedt en waarmee bovendien wordt voorzien in een onpartijdige klachtenafhandeling. SG CBW is met de uitvoering en handhaving van deze consumentenregelingen belast. Deze regelingen zijn nader uitgewerkt in Bijlage I bij deze Algemene Voorwaarden en maken integraal onderdeel uit van de overeenkomst tussen Ondernemer en Afnemer.

 

ARTIKEL 18 – NEDERLANDS RECHT

Alle overeenkomsten waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, zijn onderworpen aan Nederlands recht. De Nederlandse rechter is bevoegd.

 

Wijzigingen, druk- en zetfouten voorbehouden.

 





Bijlage I

AANBETALINGSREGELING CBW

1.1                De regeling is van toepassing als de Afnemer bij faillissement/surseance/wettelijke schuldsanering van de Ondernemer geen Product en/of dienst geleverd krijgt terwijl hij wel heeft aanbetaald conform artikel 11.1 e.v. van de Algemene Voorwaarden van de Ondernemer. De regeling is niet van toepassing op de garantie zoals opgenomen in artikel 13.1 e.v. van de Algemene Voorwaarden van de Ondernemer. Deze regeling houdt in dat de Afnemer een vervangende overeenkomst kan sluiten met een andere CBW-erkende woonwinkel. De aanbetaling wordt op de prijs in mindering gebracht door en voor rekening van deze CBW-erkende woonwinkel. Er wordt geen geld terugbetaald. Uitgebreide informatie over deze regeling is te vinden op www.cbw-erkend.nl.

1.2                De regeling kent de volgende voorwaarden:

a.     Afnemer doet een schriftelijk beroep op de aanbetalingsregeling bij de SG CBW. Dat kan via  www.cbw-erkend.nl. Dit beroep moet uiterlijk 3 maanden nadat de curator het onder lid 2 b bedoelde bewijs heeft verstrekt, maar in ieder geval uiterlijk 6 maanden na uitspraak van faillissement/surseance/wettelijke schuldsanering bij SG CBW ontvangen zijn.

b.     De Afnemer overlegt hierbij een kopie van de overeenkomst, een aanbetalingsbewijs en een kopie van het bericht van de curator/bewindvoerder dat de overeenkomst niet wordt uitgevoerd en dat de aanbetaling niet wordt terugbetaald.

c.     Wanneer de curator binnen 3 maanden na uitspraak faillissement/surseance/wettelijke schuldsanering het in lid 2 b bedoelde bewijs nog niet heeft verstrekt, dan kan de Afnemer toch een beroep doen op onderhavige aanbetalingsregeling. Dan volstaat in plaats van het document van de curator bedoeld onder lid 2 b een bevestiging van de curator dat de vordering van de Afnemer is vermeld op de lijst van voorlopig erkende schuldeisers.

d.     De Afnemer is verplicht zijn vordering op de oorspronkelijke Ondernemer (tot het maximale aanbetalingspercentage in artikel 11.1 e.v. van de Algemene Voorwaarden van de Ondernemer) aan de SG CBW over te dragen.

1.3                De SG CBW laat binnen 2 maanden na ontvangst weten of het beroep terecht is. Zo ja, dan verstrekt de SG CBW schriftelijk het bewijs waarmee de Afnemer een vervangende overeenkomst kan sluiten. Een lijst van ondernemers, zo veel mogelijk in hetzelfde (prijs)segment, is in te zien op www.cbw-erkend.nl. Daar staat ook uitgelegd hoe deze lijst wordt samengesteld. De Afnemer kan zelf suggesties aandragen bij SG CBW.

1.4                Bij het sluiten van de vervangende overeenkomst gelden de volgende regels:

a.     De Afnemer overhandigt direct het in lid 3 bedoelde bewijs van de SG CBW aan de ondernemer waarmee de vervangende overeenkomst wordt gesloten.

b.     De Afnemer sluit de vervangende overeenkomst binnen 6 maanden na ontvangst van het bewijs.

c.     De aanbetaling van de Afnemer wordt van de nieuwe prijs afgetrokken maar niet meer dan 15% van de oorspronkelijke prijs en niet meer dan 15% van de nieuwe prijs als die lager is dan de oorspronkelijke prijs (rekenvoorbeelden: zie www.cbw-erkend.nl).

d.     De ondernemer die is vermeld op de lijst werkt mee met het sluiten van vervangende overeenkomsten. Hij mag alleen een vervangende overeenkomst weigeren als hij aan SG CBW aannemelijk maakt dat dit in zijn geval onredelijk is.

e.     De ondernemer met wie de Afnemer een vervangende overeenkomst wil sluiten, houdt zijn eigen, normale verkoopprijs aan. Dat hoeft niet dezelfde prijs te zijn als de oorspronkelijke Ondernemer hanteerde. De regeling is dus geen prijsgarantie. Speciale actie-, opruimings- of aanbiedingsartikelen mogen buiten het aanbod blijven.

1.5                Onder de aanbetalingsregel vallen niet:

a.     Overeenkomsten op afstand;

b.     De productgarantie genoemd in artikel 13.1 e.v. van de Algemene Voorwaarden van de Ondernemer;

c.     het sluiten van een vervangende overeenkomst zonder toetsing door SG CBW.

d.     het meerdere boven de genoemde percentages.

e.     Er kan ook geen beroep op de regeling worden gedaan als de curator ervoor zorgt dat hij of een andere partij de oorspronkelijke overeenkomst tegen dezelfde condities kan uitvoeren.

 

DE GESCHILLENREGELING CBW

2.1                  Geschillen tussen Afnemer en Ondernemer over de totstandkoming of de uitvoering van overeenkomsten, waarbij het belang van de Afnemer tenminste € 250 bedraagt, kunnen zowel door de Afnemer als door de Ondernemer aanhangig worden gemaakt bij Stichting UitgesprokenZaak.nl, verder te noemen de geschillenbeslechter. Hoe dit in zijn werk gaat en hoe een geschil aanhangig gemaakt kan worden is na te lezen op www.cbwerkend.nl of www.uitgesprokenzaak.nl. Alle informatie kan eveneens worden aangevraagd bij Stichting UitgesprokenZaak.nl, Postbus 505, 3700 AM Zeist

2.2                  De Afnemer moet zijn klacht eerst bij de Ondernemer melden. De Ondernemer moet in de gelegenheid zijn gesteld om op de klacht te reageren en de klacht te onderzoeken, te erkennen of af te wijzen en bij een erkende klacht deze op te lossen. De termijn voor oplossing wordt bepaald op 6 weken, tenzij de Ondernemer een andere redelijke termijn heeft aangegeven die nodig is om de klacht op te lossen, in welk geval de door de Ondernemer meegedeelde termijn geldt.

2.3                  Als de Ondernemer een aanbod heeft gedaan ter oplossing van de klacht of de klacht heeft afgewezen, en de Afnemer gaat niet akkoord, dan moet de Afnemer  dit aanbod aantoonbaar afwijzen dan wel aantoonbaar aan de Ondernemer meedelen dat hij het daarmee niet eens is. Daarna heeft de Ondernemer nog twee weken tijd om een aangepast voorstel te doen. Als de consument daarmee ook niet akkoord gaat, dan wijst hij dit voorstel aantoonbaar af, alvorens het geschil in behandeling genomen kan worden.

2.4                  Als niet is voldaan aan het bepaalde in lid 2 en 3, kan het geschil niet in behandeling genomen worden.

2.5                  De Afnemer kan tot 3 maanden na het indienen van zijn klacht bij de Ondernemer het geschil aanhangig maken bij de geschillenbeslechter.

2.6                  Als de Afnemer een geschil aanmeldt bij de geschillenbeslechter, is de Ondernemer aan deze keuze gebonden.

2.7                  Als de Ondernemer een geschil behandeld wil zien door de geschillenbeslechter, dan kan dat alleen met medewerking van de Afnemer. Als deze daaraan niet meewerkt, dan is de Ondernemer vrij om het geschil bij de rechter aanhangig te maken.

2.8                  Het geschil kan door de geschillenbeslechter worden opgelost door:

a.     bemiddeling door de geschilbehandelaar;

b.     bemiddeling door een deskundige;

c.     een bindende uitspraak.

2.9                  Het reglement van de geschillenbeslechter is te raadplegen op www.uitgesprokenzaak.nl.

2.10               Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd door een partij te voldoen overeenkomstig de regelingen van de geschillenbeslechter. De tarieven staan vermeld op www.uitgesprokenzaak.nl.

2.11               Uitsluitend de rechter of de hierboven genoemde geschillenbeslechter is bevoegd van geschillen kennis te nemen. Voor online aankopen mag ook een klacht worden ingediend bij het Europese Platform Online Dispute Resolution http://ec.europa.eu/odr.

2.12               Buiten Nederland wonende Afnemers zorgen zelf, en voor eigen rekening, ervoor dat het gebrekkige Product bij de geschillenbeslechter kan worden beoordeeld door een deskundige. Als dit niet mogelijk is, dan volstaat een deskundigenrapport dat is opgesteld door een deskundige van een door het thuisland van de Afnemer erkende geschillencommissie, vertaald in het Nederlands of Engels door een erkend tolk/vertaler.

2.13               Als de Afnemer (deels) heeft betaald en de Ondernemer zonder (gerechtvaardigde) reden:

a.     niet uitlevert, of

b.     niets of nauwelijks meer van zich laat horen over een afgesproken levering, of

c.     met (verschillende) excuses de levering meermaals uitstelt, of

d.     de (aan)betaling niet terugbetaalt als de Afnemer de koop terecht heeft ontbonden of herroepen in een van de hiervoor genoemde situaties,

dan zal de geschillenbeslechter een poging doen om de situatie tussen Afnemer en Ondernemer op te lossen. Lukt dat niet, dan eindigt daarna de behandeling en krijgt de Afnemer het klachtengeld terug.

 

NAKOMINGSGARANTIE CBW

3.1                  De SG CBW staat garant voor de nakoming van een door de geschillenbeslechter gewezen bindend advies of een door de bemiddelingsdeskundige vastgelegde schikking, behalve in de situaties beschreven in lid 5 (beperkte nakomingsgarantie) en leden 6 en 7 (geen nakomingsgarantie). De Afnemer moet een schriftelijk beroep doen op de nakomingsgarantie bij de SG CBW (via www.cbw-erkend.nl). Dit mag vanaf het moment dat zowel de tweemaandentermijn van lid 7a als de termijn waarbinnen de Ondernemer de schikking of het bindend advies had moeten nakomen is verstreken. Het beroep op de nakomingsgarantie moet uiterlijk binnen 3 maanden na het verstrijken van deze termijnen zijn gedaan.

3.2                  De SG CBW zal na een beroep op de nakomingsgarantie altijd eerst de Ondernemer gelegenheid geven na te komen. De Afnemer werkt daaraan mee, ook al zijn termijnen die de geschillenbeslechter stelde al verlopen.

3.3                  Als de geschillenbeslechter de Ondernemer zowel verplicht tot betaling van een bedrag als het uitvoeren van werkzaamheden, dan zullen eerst de werkzaamheden worden uitgevoerd alvorens de betaling wordt verricht, ook al vermeldt het bindend advies een andere volgorde.

3.4                  Als het bindend advies de Ondernemer verplicht om eenProduct terug te nemen, dan moet de Afnemer daaraan meewerken en de Ondernemer tot terugneming in de gelegenheid stellen. Aan de Afnemer terug te betalen bedragen hoeven pas na terugname uitgekeerd te worden, ook als het bindend advies een andere volgorde aangeeft, tenzij de Ondernemer niet meewerkt aan nakoming van het bindend advies.

3.5                  De nakomingsgarantie is beperkt tot:

a.                     € 10.000 per bindend advies;

b.                     € 2.269 per geschil voor badkamers en € 1.361 per geschil voor overige Pproducten/diensten, alsmede een totaalbedrag van € 25.000 voor alle geschillen tezamen, als er sprake is van faillissement, surseance van betaling, wettelijke schuldsanering of feitelijke beëindiging van de (verkoop)activiteiten van Ondernemer tussen het moment van de dagtekening van bindend advies of schikkingsovereenkomst en het moment waarop de Afnemer een geldig beroep op de nakomingsgarantie doet binnen de in lid 1 vermelde termijnen. Nadat de termijn is verstreken waarbinnen een beroep op de nakomingsgarantie kan worden gedaan, zal de SG CBW (de) gegronde beroep(en) op de nakomingsgarantie van de Afnemer(s) uitkeren. Als de gezamenlijke beroepen boven € 25.000 uitkomen, dan zal SG CBW naar rato uitkeren. Daarbij wordt gestreefd naar een uitkering binnen uiterlijk zes weken na het verstrijken van de laatstgenoemde termijn.

3.6                  De SG CBW verschaft geen nakomingsgarantie als voor of tijdens een procedure bij de geschillenbeslechter sprake is van:

a.     faillissement/surseance van betaling/wettelijke schuldsanering van de Ondernemer;

b.     feitelijke beëindiging van de bedrijfsactiviteiten van de Ondernemer. Bepalend is de datum waarop de bedrijfsbeëindiging in het Handelsregister is ingeschreven, of een eerdere datum waarvan de SG CBW de feitelijke beëindiging van de (verkoop)activiteiten van het bedrijf aannemelijk kan maken.

3.7                  De SG CBW verschaft ook geen nakomingsgarantie in de volgende situaties:

a.     als de Ondernemer het bindend advies binnen 2 maanden na dagtekening ter toetsing aan de rechter heeft voorgelegd;

b.     als er sprake is van de situatie zoals omschreven in artikel 2.13;

3.8                  De Afnemer draagt zijn vordering over (cedeert) aan SG CBW tot het bedrag van het uitgekeerde bedrag. SG CBW spant zich, zoveel als redelijkerwijs van haar kan worden verwacht, in om haar vordering en eventueel de restantvordering van de Afnemer, zonder kosten voor de Afnemer, op de nalatige deelnemer te verhalen. Wanneer de deelnemer voor de rechter wordt gedaagd, dan moet de consument om praktische redenen ook het meerdere overdragen (cederen) aan SG CBW.

 [CB1]Wat te doen bij niet betalen deelbetaling artikelen? Die wordt in principe bij levering betaald; en bij niet betaling, dan moet je nog heel snel zien te schuiven met je monteurs. Kosten mogelijk in rekening brengen?

Heb je een vraag?
Stel hem gerust

2410_KCC-Mandy_4399_online